Poszerzanie twoich opcji w czasie negocjacji

Nawet pełni najlepszych intencji uczestnicy sesji burzy mózgów zakładają na ogół, że poszukują jednej najlepszej odpowiedzi, czyli szukają igły w stogu siana, podnosząc każde źdźbło.

W tej fazie negocjacji nie powinieneś jednak poszukiwać jednej drogi. Tworzysz przestrzeń do negocjacji. Przestrzeń ta może być stworzona jedynie dzięki posiadaniu znacznej liczby wyraźnie różniących się pomysłów, na których ty i druga strona możecie później opierać się w negocjacjach i spośród których możecie później dokonać wyboru.

Wytwórca win produkuje dobre wino, wybierając spośród wielu winogron. Drużyna baseballowa, poszukując gwiazd, wyśle tropicieli talentów, aby przeszukali lokalne ligi i drużyny collegów w całym kraju. Ta sama zasada odnosi się do negocjacji. Klucz do mądrego podejmowania decyzji w produkcji wina, w baseballu czy negocjacjach leży w wyborze z wielu i różnych możliwości.

Gdyby ktoś zadał ci pytanie, kto powinien otrzymać Pokojową Nagrodę Nobla w tym roku, zrobiłbyś dobrze, odpowiadając: „No cóż, zastanowię się”. Potem powinieneś sporządzić listę około 100 nazwisk ludzi dyplomacji, biznesu, prasy, religii, prawa, architektury, polityki, nauki, medycyny i innych obszarów, pamiętając, aby podać wiele nazwisk. Na pewno twoja końcowa decyzja byłaby lepsza, niż gdybyś spróbował zadecydować od razu.

Sesja burzy mózgów pozwala ludziom myśleć kreatywnie, twórczo. Raz uwolnieni potrzebują sposobów ułatwiających myślenie o swoich problemach i generowanie konstruktywnych rozwiązań.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>